ALGEMENE VOORWAARDEN
Laatst bijgewerkt: september 2023
Algemeen
Onbevangen Ondernemen is een eenmanszaak en wordt gerund door Annick Hilarius. Onbevangen Ondernemen is gevestigd in Heerenveen en geregistreerd bij de Kamer van Koophandel onder nummer 82 83 11 73.
Onbevangen Ondernemen werkt met algemene voorwaarden. Voor de leesbaarheid van dit document hebben wij ervoor gekozen om in plaats van ‘opdrachtgever’ in de jij- en wij-vorm te schrijven. Met ‘wij’ bedoelen wij in dit document “Onbevangen Ondernemen” en/ of “wij” als partijen samen.
Lees dit document goed door, zodat je weet wat we van elkaar mogen verwachten. Zijn de bepalingen op onderdelen onduidelijk, neem dan contact op via info@annickhilarius.nl.
Hieronder worden eerst wat begrippen toegelicht die je in dit document tegen kunt komen, zodat daar geen onduidelijkheid over kan bestaan. Verder lees je onder welke voorwaarden onze diensten worden geleverd.
Definities
- Aanbieding: de rechtshandeling oftewel het aanbod, (eventueel mondeling), die na aanvaarding (acceptatie) tot een overeenkomst leidt (zoals bedoeld in artikel 6:217 van het Burgerlijk Wetboek).
- Annulering: alle vormen van beëindigen of ontbinden van de overeenkomst.
- Dag: kalenderdag.
- Diensten: alle door ons geleverde diensten die in opdracht voor jou worden verricht op het gebied van advisering en uitvoering met betrekking tot personal branding en zichtbaarheid voor zzp en mkb ondernemers.
- Overeenkomst: de rechtsbetrekking tussen ons in de meest ruime zin van het woord (offline en online).
- Schriftelijk: “communicatie via briefpost” en “communicatie via de elektronische weg zoals bijvoorbeeld, maar niet uitsluitend beperkt tot e-mail, SMS, WhatsApp, social media en/of gelijksoortige kanalen.
- Voorwaarden: deze Algemene Voorwaarden.
- Website: annickhilarius.nl.
Artikel 1. Toepasselijkheid en wijziging algemene voorwaarden
- Deze voorwaarden zijn van toepassing op al onze offertes, aanbiedingen, werkzaamheden, overeenkomsten en leveringen van diensten. Wij sluiten jouw voorwaarden of die van anderen, uitdrukkelijk uit.
- Je kunt alleen van deze voorwaarden afwijken als wij dat samen uitdrukkelijk én schriftelijk hebben afgesproken.
- Als een of meerdere bepalingen in deze voorwaarden “nietig” zijn of “vernietigd” worden door de rechter, blijven de overige bepalingen volledig van toepassing. De “nietige” of “vernietigde” bepaling wordt vervangen, waarbij zoveel mogelijk het doel en de strekking van de oorspronkelijke bepaling(en) in acht worden genomen.
- Als wij niet steeds de strikte naleving van deze voorwaarden verlangen, betekent dit niet dat deze voorwaarden niet van toepassing zouden zijn of dat wij het recht verliezen om in toekomstige of soortgelijke, gevallen de strikte naleving van deze voorwaarden te verlangen.
- Bij uitleg van de inhoud en strekking van deze voorwaarden is de Nederlandse betekenis steeds bepalend.
- Wij hebben het recht deze algemene voorwaarden te wijzigen of aan te vullen. Wijzigingen van ondergeschikt belang kunnen altijd worden doorgevoerd. Grote inhoudelijke wijzigingen bespreken wij zoveel mogelijk vooraf.
Artikel 2. Aanbiedingen & offertes
- Aanbiedingen zijn vrijblijvend en zijn een maand. Tenzij in het aanbod een andere termijn van acceptatie staat genoemd. Het aanbod vervalt als je ons aanbod niet binnen de gestelde termijn accepteert. Wij mogen dan eventueel een nieuwe prijs hanteren.
- Levertijden zijn altijd indicatief en geven jou bij overschrijding van die termijn, geen recht op ontbinding of schadevergoeding, tenzij dit uitdrukkelijk én schriftelijk is afgesproken.
- Aanbiedingen en offertes gelden niet automatisch voor nieuwe overeenkomsten, tenzij schriftelijk afgesproken.
Artikel 3. Prijzen & prijsindexering
- De genoemde prijzen op aanbiedingen, offertes en facturen zijn altijd genoemd in EURO, exclusief btw en eventuele andere overheidsheffingen, tenzij uitdrukkelijk anders vermeld.
- De genoemde prijzen zijn exclusief eventuele reiskosten, verblijfkosten, verzendkosten en administratiekosten, tenzij wij anders hebben afgesproken. Die kosten worden vooraf bekend gemaakt.
- Wij kunnen ten aanzien van de dienstverlening bij de totstandkoming van de overeenkomst een vaste prijs afspreken.
- Als wij geen vaste prijs hebben afgesproken, wordt het tarief vastgesteld op grond van de werkelijk bestede uren. Het tarief wordt berekend volgens de gebruikelijke uurtarieven, die gelden voor de periode waarin de werkzaamheden worden verricht, tenzij wij iets anders hebben afgesproken.
- Als wij geen tarief op grond van de werkelijk bestede uren hebben afgesproken, spreken wij een richtprijs af, waar eventueel tot 10% vanaf kan worden geweken. Als de richtprijs meer dan 10% hoger uit zal vallen, laten wij jou op tijd weten waarom dat gerechtvaardigd is. Jij mag dan het deel van de overeenkomst laten vervallen, dat boven de richtprijs vermeerderd met 10% uitkomt.
- Wij hebben altijd het recht onze tarieven te wijzigen. De wijzigingen worden uiterlijk 1 maand voor ingang, per e-mail bekend gemaakt. Als je niet akkoord gaat met de nieuwe tarieven, dan mag je de overeenkomst ontbinden vanaf het moment dat de nieuwe tarieven gelden. De ontbinding dien je schriftelijk te doen en binnen 5 dagen nadat je in kennis bent gesteld van de nieuwe tarieven. Doe je dit niet, dan geef je daarmee aan dat je akkoord bent met de wijziging.
- Verhoging van de tarieven wegens een verhoging van het btw-tarief of wegens een wijziging van de overeenkomst geeft niet het recht om de overeenkomst te ontbinden.
Artikel 4. Totstandkoming overeenkomst
- De overeenkomst komt tot stand door jouw tijdige aanvaarding van een aanbieding en/of offerte of uit iedere gedraging (bijvoorbeeld een mail, een mondelinge bevestiging) waaruit mocht worden afgeleid dat een overeenkomst tot stand is gekomen tussen ons.
Artikel 5. Betaling
- Wij hebben het recht om een (volledige) aanbetaling te vragen voorafgaand aan onze dienstverlening. Wij starten pas met het uitvoeren van de werkzaamheden, als de overeengekomen aanbetaling binnen is.
- De restantbetaling kan worden voldaan in termijnen. Mocht een betalingstermijn worden gemist, dan komt de termijn per direct te vervallen en wordt het restantbedrag ineens opeisbaar.
- Onze factuur wordt elektronisch verzonden, tenzij anders afgesproken.
- Betaling van de factuur gebeurt zonder beroep op opschorting of verrekening. Je voldoet het afgesproken bedrag tijdig en in ieder geval binnen 14 dagen na ontvangst van de factuur op het opgegeven bankrekeningnummer.
- Betaal je niet binnen de overeengekomen termijn, dan ben je van rechtswege in verzuim, zonder dat daarvoor een aanmaning moet worden verzonden. Vanaf dat moment hebben wij het recht om onze verplichtingen op te schorten totdat aan de betalingsverplichting is voldaan. Eventuele rechten worden ook pas overgedragen na volledige betaling.
- Als jij in verzuim bent, dan ben jij vanaf de datum waarop de verschuldigde som opeisbaar is geworden tot aan het tijdstip van betaling de wettelijke (handels)rente verschuldigd. Daarnaast komen alle kosten van invordering zowel gerechtelijk als buitengerechtelijk, ten laste van jou. De vergoeding van buitengerechtelijke incassokosten is vastgesteld op tenminste 15% van de verschuldigde hoofdsom met een minimum van € 150,-.
- De gedane betalingen strekken eerst ter voldoening van verschuldigde rente en kosten en vervolgens van opeisbare facturen die het langst openstaan, ook al wijs jij zelf andere volgorde van toerekening aan.
- Weiger jij medewerking aan de uitvoering van de overeenkomst, dan ben je nog steeds verplicht de afgesproken prijs te betalen.
Artikel 6. Uitvoering overeenkomst, informatieverstrekking
- Wij voeren de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen uit.
- Wij hebben het recht om werkzaamheden te laten verrichten door derden. Het is jou niet toegestaan om de door ons ingeschakelde derden rechtstreeks in dienst te nemen of anderszins, waardoor die derden rechtstreeks werkzaamheden voor jou gaan verrichten.
- De uitvoering gebeurt in onderling overleg, na schriftelijk akkoord en na betaling zoals overeengekomen.
- Het is jouw eigen verantwoordelijkheid dat we op tijd beginnen aan de uitvoering van de overeenkomst.
- Jij stelt alle informatie die relevant is voor de uitvoering van de overeenkomst, tijdig beschikbaar. Dit doe je in de gewenste vorm en op de gewenste wijze. Alleen dan krijgen we een fantastisch resultaat. Jij staat in voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van de aan ons ter beschikking gestelde gegevens en bescheiden. Ook als ze van derden afkomstig zijn, voor zover uit de aard van de overeenkomst niet anders voortvloeit.
- Stel jij de gewenste gegevens en bescheiden niet, niet tijdig of niet behoorlijk beschikbaar en loopt de uitvoering van de overeenkomst hierdoor vertraging op, dan zijn de daaruit voortvloeiende extra kosten en extra uurtarieven voor jou.
- Jij doet afstand van het recht om de nakoming van een verbintenis uit deze overeenkomst op te schorten.
- Jouw rechten uit de overeenkomst kunnen niet worden overgedragen zonder voorafgaande en schriftelijke instemming.
Artikel 7. Annulering overeenkomst, intrekking overeenkomst, annulering losse afspraak
- Annulering dient altijd schriftelijk te geschieden.
- Indien je een tot stand gekomen overeenkomst voor bepaalde tijd tot het uitvoeren werkzaamheden annuleert, dan worden annuleringskosten aan jou in rekening gebracht, ongeacht het moment van de aanvraag. De annuleringskosten zijn gebaseerd op de totale projectkosten óf op de overeengekomen verwachte uren die in de eerste maand zouden worden gemaakt. De navolgende percentages en termijnen worden gehanteerd:
- bij annulering binnen 30 dagen voor aanvang van de startdatum wordt 15% van de totale offertekosten of de te verwachte uren in rekening gebracht;
- bij annulering binnen 20 dagen vóór aanvang van de startdatum wordt 25 % van de totale offertekosten of de te verwachte uren in rekening gebracht;
- bij annulering binnen 10 dagen voor aanvang van de startdatum wordt 35% van de totale offertekosten of de te verwachte uren in rekening gebracht.
- Daarnaast worden alle reeds tot het moment van de beëindiging van de overeenkomst uitgevoerde werkzaamheden en overige gemaakte kosten aan jou in rekening gebracht.
- Er bestaat bij intrekking en annulering geen recht op restitutie van reeds betaalde gelden. Er kan natuurlijk altijd sprake zijn van onvoorziene omstandigheden. In dat geval zullen wij overleggen wat te doen.
- Bij ziekte, verlof of andere redenen van verhindering tot het leveren van onze diensten, zullen wij onze geboekte uren en reiskosten vanzelfsprekend niet in rekening brengen.
Artikel 8. Wijziging overeenkomst & meerwerk
- Als tijdens de uitvoering van de overeenkomst blijkt dat het noodzakelijk is om de werkzaamheden te wijzigen of aan te vullen, passen wij op tijd en in onderling overleg de overeenkomst aan.
- Als wij afspreken dat de overeenkomst wordt gewijzigd of aangevuld, kan het tijdstip van voltooiing van de uitvoering daardoor worden beïnvloed. Wij laten jou dat zo spoedig mogelijk weten.
- Als de wijziging van of aanvulling op de overeenkomst bepaalde consequenties heeft, laten wij dat schriftelijk weten.
- Als wij een vast bedrag hebben afgesproken, laten wij weten in hoeverre de wijziging of aanvulling van de overeenkomst een overschrijding van dit bedrag tot gevolg heeft.
Artikel 9. Duur overeenkomst
- Onze overeenkomst wordt aangegaan voor bepaalde tijd, tenzij uit de aard van de overeenkomst iets anders voortvloeit of wij uitdrukkelijk én schriftelijk anders hebben afgesproken.
- Als wij binnen de looptijd van de overeenkomst voor de afronding van bepaalde taken een termijn hebben afgesproken, dan is dit voor ons nooit een fatale termijn. Bij overschrijding van deze termijn moet jij ons schriftelijk in gebreke stellen.
Artikel 10. Ontbinding overeenkomst
- Wij mogen de overeenkomst ontbinden bij omstandigheden die zodanig zijn dat nakoming van de overeenkomst onmogelijk is of van ons redelijkerwijs niet langer kan worden gevergd. Maar, ook als er omstandigheden zijn die zodanig zijn, dat een ongewijzigde instandhouding van de overeenkomst in redelijkheid niet mag worden verwacht. Een dergelijke situatie doet zich in elk geval voor als jij jouw afspraken niet nakomt.
- Als de overeenkomst wordt ontbonden, dan zijn onze vorderingen onmiddellijk opeisbaar. Dat betekent dat er geen restitutie bestaat bij reeds betaalde gelden en dat ook jouw betalingsverplichting niet komt te vervallen. Als jij nakoming van verplichtingen opschort, behouden wij bovendien onze aanspraken uit de wet en overeenkomst, waaronder het recht om schadevergoeding te vorderen.
Artikel 11. Workshop, cursus, livedag (aanvullend)
- Het is mogelijk om deel te nemen aan een workshop, cursus of livedag.
- Het hele bedrag dient voorafgaand aan workshop, cursus of livedag te zijn betaald via de factuur, anders kan jouw deelname door ons worden geweigerd.
- Wij mogen bepaalde deelnemers altijd weigeren, om welke reden dan ook. De deelnemer ontvangt hiervan bericht, zonder dat wij verplicht zijn een reden bekend te maken. De betalingsverplichting vervalt en de voldane betaling (naar evenredigheid van nog niet ontvangen prestaties) wordt terugbetaald.
- Het kan zijn dat je wordt gefotografeerd en/of gefilmd wordt. Via deze weg geef je expliciet toestemming om ons dat beeldmateriaal te laten gebruiken voor commerciële doeleinden.
- Bij annulering geldt dat kosteloos annuleren niet mogelijk is. Dat betekent dat er geen recht op restitutie bestaat bij betaalde gelden en dat jouw betalingsverplichting niet komt te vervallen.
- Een workshop, cursus of livedag gaat alleen door onder voorbehoud van voldoende inschrijvingen. Wij mogen een workshop, cursus of livedag bij onvoldoende deelnemers annuleren. En ook bij ziekte van een van de trainers en/of sprekers mogen wij annuleren.
- Wij mogen tot 2 weken voor aanvang de datum wijzigen naar een later moment. Je wordt van de wijziging op de hoogte gesteld via e-mail. Bij annulering en/of verplaatsing door ons wordt in overleg de inschrijving zonder kosten verplaatst naar een andere datum of geannuleerd en de eventueel betaalde kosten worden gerestitueerd.
- Als je op welke manier dan ook hinder veroorzaakt, mogen wij jou na een waarschuwing en/of gesprek weigeren of verwijderen (ook in de toekomst). Je krijgt in zo’n geval het betaalde geld niet terug.
Artikel 12. Overmacht
- Van overmacht aan onze zijde is sprake als wij worden verhinderd om verplichtingen uit de overeenkomst of aan de voorbereiding daarvan te voldoen ten gevolge van bijvoorbeeld, maar niet uitsluitend tot internetstoring, virusinfecties of hacks, stroomstoring, weersomstandigheden, natuurrampen, verkeersstoring, epidemieën en pandemieën, stakingen, diefstal, brand, ziekte, overheidsmaatregelen en fouten in software of (online) diensten van derden.
- Onder overmacht verstaan wij ook iedere gebeurtenis of omstandigheid ten gevolge waarvan nakoming door ons zo bezwaarlijk en/of kostbaar is geworden in vergelijking met de omstandigheid ten tijde van het aangaan van de overeenkomst dat nakoming in redelijkheid niet meer kan worden verlangd. Dit geldt ook voor “een niet-toerekenbare tekortkoming” van derden waarvan wij afhankelijk zijn.
- Voor zolang de overmacht duurt, mogen wij onze verplichtingen uit de overeenkomst opschorten. Als de overmacht periode langer duurt dan 60 dagen, hebben wij allebei het recht om de overeenkomst geheel of gedeeltelijk te ontbinden. Wij zijn niet verplicht om eventuele schade aan elkaar te vergoeden. Ook niet als wij door die overmacht een bepaald voordeel genieten.
- Voor zover wij op het moment waarop de overmacht begon, gedeeltelijk al verplichtingen zijn nagekomen of die nog wel zouden kunnen nakomen, hebben wij het recht om eventueel dat gedeelte al te declareren. Jij bent dan gehouden om aan die declaratie te voldoen alsof het een aparte overeenkomst zou zijn.
Artikel 13. Aansprakelijkheid
- Wij zijn een overeenkomst met dienstverlenend karakter aangegaan. Die houdt alleen een inspanningsverplichting in. Wij kunnen dus niet aansprakelijk worden gesteld als het resultaat niet voldoet aan bepaalde verwachtingen. Aan uitspraken zoals bijvoorbeeld, maar niet beperkt tot te verwachten resultaten, kunnen dus geen rechten worden ontleend. Daarnaast wordt het allemaal pas écht een succes als jij je 100% inzet en er alles uithaalt wat erin zit.
- Wij zijn niet aansprakelijk voor schade die voortvloeit uit deze overeenkomst, tenzij sprake is van opzet of bewuste roekeloosheid aan onze zijde.
- Mocht het zo zijn dat wij een schadevergoeding verschuldigd zijn, dan bedraagt de schade niet meer dan het geoffreerde bedrag. De aansprakelijkheidsbeperking geldt ook als wij aansprakelijk worden gesteld voor schade die direct of indirect voortvloeit uit het niet deugdelijk functioneren van de door ons bij de uitvoering van de overeenkomst gebruikte apparatuur, software, gegevensbestanden, registers of andere zaken.
- Wij zijn niet aansprakelijk voor schade van welke aard of uit welke hoofde ook, veroorzaakt door (online) diensten of software van derde partijen. Ook niet voor enige schade van welke aard dan ook geleden door jou die verband houdt met het (niet) functioneren van jouw apparatuur, programmatuur of (internet)verbindingen.
- Aansprakelijkheid voor gevolgschade is uitgesloten. Onder gevolgschade wordt in dit verband verstaan: winstderving, gemiste besparingen, omzetverlies, kosten gemaakt ter voorkoming of vaststelling van gevolgschade, verlies of beschadiging van data, vertragingsschade, reputatieschade en opgelegde boetes.
- Vorderingsrechten en andere bevoegdheden van jou richting ons, vervallen in ieder geval na één jaar na het moment waarop jij bekend werd of redelijkerwijs bekend kon zijn met het bestaan van die rechten en bevoegdheden.
- Jij vrijwaart ons tegen alle aanspraken van derden, die verband houden met de door ons geleverde diensten.
Artikel 14. Klachten
- Klachten over de uitgevoerde werkzaamheden zullen direct schriftelijk worden gemeld via info@annickhilarius.nl.
- De klacht bevat een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving, zodat wij in staat zijn hierop adequaat te reageren.
- Als een klacht gegrond is zullen wij de werkzaamheden alsnog verrichten zoals overeengekomen, tenzij dit inmiddels aantoonbaar zinloos is geworden. Dit dient schriftelijk kenbaar gemaakt te worden. Wij zijn dan slechts aansprakelijk binnen de grenzen van artikel 13.
- Klachten over de uitgevoerde werkzaamheden schorten de betalingsverplichting niet op. Een klacht kan er ook niet toe leiden dat wij gehouden kunnen worden om andere werkzaamheden te verrichten dan overeengekomen.
Artikel 15. Intellectueel eigendom en licentie
- Wij behouden alle intellectuele eigendomsrechten (waaronder auteursrecht en merkenrecht) op alle adviezen, geschriften, dragers met gegevens, offertes, afbeeldingen, schetsen, modellen, maquettes, (hierna: “Werk”) tenzij wij schriftelijk anders overeenkomen.
- Het beeldmateriaal wordt standaard bewerkt aangeleverd, jij mag zelf geen aanpassingen doen zonder schriftelijke en voorafgaande toestemming.
- Wij verlenen aan jou een niet-exclusieve licentie voor onbepaalde tijd om de werken te verveelvoudigen, maar niet te bewerken, voor eigen gebruik en openbaar te maken binnen het afgesproken doel. Het werk mag dus niet worden verhandeld. En, je mag geen sub licenties verlenen aan derden. Een en ander tenzij wij voorafgaand schriftelijke toestemming hebben gegeven. Tot slot worden ook de persoonlijkheidsrechten zoals vermeld in artikel 25 Auteurswet gerespecteerd, zo dient bijvoorbeeld altijd de naam van de fotograaf/videograaf te worden vermeld.
- Elke overeenkomst houdt de in dit artikel omschreven licentie voor ons werk als wij niet anders overeenkomen.
- Wij mogen het werk altijd blijven gebruiken voor zakelijke en commerciële doeleinden en publicaties, waaronder bijvoorbeeld maar niet uitsluitend tot de website, blog, portfolio, advertenties, social media, tijdschriftartikelen, in drukwerk, beurs-, en demonstratiemateriaal, tenzij schriftelijk anders overeengekomen.
- Elk gebruik van een werk dat niet is afgesproken wordt beschouwd als inbreuk op intellectueel eigendom. Bij inbreuk krijg je een waarschuwing en vragen wij de inbreuk te stoppen. Wij hebben het recht om voor het oneigenlijk gebruik een vergoeding te eisen ter hoogte van minimaal driemaal de door ons gehanteerde licentievergoeding voor een dergelijke vorm van gebruik. Daarnaast verbeur je een bedrag ad 5% van de in dit artikel genoemde vergoeding voor elke dag dat de overtreding duurt. Voor het verbeuren van de boete is geen ingebrekestelling of gerechtelijke procedure nodig. Ook hoeft er geen sprake te zijn van enige vorm van schade.
- Het verbeuren van de in dit artikel bedoelde vergoeding doet geen afbreuk aan onze overige rechten, waaronder het recht om naast de boete ook een schadevergoeding te vorderen.
Artikel 16. Geheimhouding
- Wij houden informatie geheim, die wij in welke vorm dan ook van elkaar krijgen waarvan wij weten of redelijkerwijs kunnen vermoeden dat deze geheim of vertrouwelijk is en informatie waarvan wij kunnen verwachten dat de verspreiding daarvan de ander schade kan berokkenen.
- De in het eerste lid van dit artikel genoemde geheimhouding geldt niet voor informatie:
- die op het moment dat de ontvanger deze informatie ontving al openbaar was of nadien openbaar is geworden zonder een schending door de ontvangende partij van een op hem rustende geheimhoudingsplicht;
- waarvan de ontvangende partij kan bewijzen dat de informatie al in bezit was op het moment van verstrekken door de andere partij;
- die de ontvangende partij van een derde heeft ontvangen waarbij de derde de informatie aan de ontvangende partij mocht verstrekken;
- die door de ontvangende partij openbaar wordt gemaakt op grond van een wettelijke plicht.
- Wordt dit artikel overtreden dan verbeurt de overtredende partij aan de schadelijdende partij een onmiddellijk opeisbare boete van € 5.000 voor elke overtreding en daarnaast een bedrag van € 1000 voor elke dag dat die overtreding voortduurt. Dit is ongeacht of de overtreding kan worden toegerekend. Voor het verbeuren van de boete is geen ingebrekestelling of gerechtelijke procedure nodig. Ook hoeft er geen sprake te zijn van enige vorm van schade. Het verbeuren van de boete doet geen afbreuk aan overige rechten, waaronder het recht om naast de boete schadevergoeding te vorderen.
Artikel 17. Naleving AVG
- De verwerking van persoonsgegevens vindt plaats passend bij de overeenkomst, tenzij wij op grond van de wet- of regelgeving verplicht zijn anders te handelen. In principe verwerken wij niet langer of uitgebreider dan noodzakelijk voor de uitvoering van de overeenkomst. Mocht het nodig zijn, dan sluiten wij een verwerkersovereenkomst af.
- Hoe wij met (persoons)gegevens om ga is na te lezen in het privacybeleid op de website.
Artikel 18. Toepasselijk recht & bevoegde rechter
- Op deze algemene voorwaarden, onze overeenkomst en de uitvoering daarvan is alleen Nederlands recht van toepassing.
- Geschillen ontstaan in verband met deze algemene voorwaarden zullen eerst in goed en onderling overleg worden opgelost.
- Kan een geschil niet in goed en onderling overleg worden opgelost, dan wordt het geschil voorgelegd aan de bevoegde rechtbank Noord-Nederland, locatie Heerenveen.